Preventix BV
Bijlestaal 42K
1721 PW Broek op Langedijk
Postadres
Postbus 200
1800 AE Alkmaar
Telefoon: 088 – 7007700
E-mail: info@preventix.nl
FOTOGRAFIE DOOR ALULA
In deze blog vind je een omschrijving en uitleg van de taken die een bedrijfsarts heeft.
De taken van de bedrijfsarts staan vastgelegd in de Arbowet. Om precies te zijn in artikel 14 van deze wet. Toch is noch de tekst van deze wet noch de strekking van de wet voldoende om het takenpakket volledig te omschrijven. Feitelijk kom je namelijk bij verschillende wetten uit indien je de taken van de bedrijfarts naloopt. Ik kies er in deze blog dan ook niet voor om de Arbowet te volgen, maar om specifiek taken te benoemen en te bespreken.
1. de bedrijfsarts ondersteunt bij het uitvoeren van preventie- en verzuimbeleid
De taak waar de bedrijfsarts zich in de praktijk het meeste mee bezig houdt is het houden van spreekuren. De bedrijfsarts ziet werknemers tijdens spreekuren. Vaak als zij (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt zijn. Ook als zij gewoon werken, maar vragen hebben over hun gezondheid in relatie tot het werk. En regelmatig als er keuringen moeten (wettelijke plicht) of mogen (periodiek onderzoek) worden verricht.
De taak van de bedrijfsarts bij de spreekuur begeleiding richt zich niet alleen op beoordeling van ziekte of mogelijkheden tot werken. Juist ook richt de bedrijfsarts zich op de kansen behandeling te verbeteren, behandeling te versnellen of duidelijk te krijgen wat de oorzaak is van ziekte. En misschien nog wel belangrijker, vanuit het contact met de werknemer en de werkgever richt de bedrijfsarts zich gelijk op de taak om in vervolg verzuim te voorkomen (preventie). Waar mogelijk ondersteunt de bedrijfsarts werkgever en (vertegenwoordiging van) werknemer(s) in het opstellen van een beleid in dit kader.
2. de bedrijfsarts ondersteunt zowel de werkgever als de werknemer bij ziekteverzuim en neemt naar beiden toe een onafhankelijke positie in
Uit voorgaande kun je al afleiden dat de bedrijfsarts er niet alleen is het recht op ziekteverzuim te beoordelen. Integendeel. Hij is er juist ook om de werknemer te helpen met een zich snel weer beter voelen. Natuurlijk dient de bedrijfsarts met deze taak het belang van terugkeer in werk. Maar het gaat om het herwinnen van de gezondheid van de werknemer. Niet op de korte termijn, maar op de lange termijn. Een snel hersteld melden is dus nooit het doel. Het structureel terugkrijgen van de gezondheid is het belang dat de bedrijfsarts nastreeft. Dit doet hij voor de werkgever (minder verzuim) en voor de werknemer (welbevinden en garantie op inkomen uit werk). En daarmee is hij per definitie onafhankelijk.
3. de bedrijfsarts ondersteunt bij het begeleiden van zieke werkenden terug naar het werk (re-integratie)
Een van de belangrijke taken van de bedrijfsarts is het leveren van een bijdrage aan de terugkeer in werk. Meestal is dit ondersteuning bij de terugkeer in het eigen werk tijdens en na ziekte. Soms bestaan er echter structurele beperkingen. En dan wordt het de taak van de bedrijfsarts om bij te dragen aan het vinden van passend werk. Werk dat binnen de grenzen van de beperkingen nog wel mogelijk is. Als het kan bij de eigen werkgever (eerste spoor). En alleen als duidelijk is dat dit niet (meer) lukt bij een andere werkgever (tweede spoor).
4. de bedrijfsarts heeft ten behoeve van zijn beoordeling een vrije toegang tot de werkplek van iedere werknemer
Een bedrijfsarts kan alleen maar een goede beoordeling doen van de belastbaarheid met arbeid indien hij weet heeft van het werk dat de werknemer uitvoert. Zeker als er verschil in visie bestaat tussen werknemer en werkgever over de belastbaarheid, maar bijvoorbeeld ook als het in een spreekuur onvoldoende duidelijk wordt wat het werk van de werknemer nu precies inhoudt, is het van belang dat de bedrijfsarts de vrijheid neemt en heeft om de werkplek van de werknemer te bezoeken. Dit om met eigen ogen te zien wat het werk inhoudt. Een taak die in de Arbowet is vastgelegd.
5. de bedrijfsarts heeft de vrije hand om te overleggen met de ondernemingsraad, een andere vorm van personeelsvertegenwoordiging, de preventiemedewerker en andere mensen met een sleutelpositie binnen het bedrijf
Beleid gericht op het behoud van gezondheid in werk is van groot belang voor de werknemer (welbevinden en garantie op inkomen uit werk) en de werkgever (minder verzuim, betere productiviteit en dus kostenbesparing). Dergelijk beleid kan alleen maar tot stand komen indien input van werkgever, van de werknemersvertegenwoordiger en van kennisbronnen (waaronder de bedrijfsarts) gecombineerd wordt. En dergelijk beleid moet breed gedragen worden in de organisatie en daarmee niet alleen bij de directie, maar ook bij de personeelsvertegenwoordiging onder de aandacht worden gebracht. In deze kaders heeft de bedrijfsarts spontaan en gepland contacten met de personeelsvertegenwoordiging en/of de preventiemedewerker. De directie van een bedrijf moet de bedrijfsarts voor de uitoefening van deze taak volgens de Arbowet altijd de ruimte bieden.
6. de bedrijfsarts adviseert werknemers waar aan de orde over de mogelijkheden tot second opinion (door een andere bedrijfsarts) en/of deskundigenoordeel (UWV)
Een zeer belangrijk recht van iedere werknemer is het recht op een tweede mening. Indien de werknemer het (mogelijk) niet eens is met het oordeel van de bedrijfsarts heeft die bedrijfsarts de in de Arbowet vastgelegde taak te wijzen op het recht op een second opinion (tweede onderzoek door een andere bedrijfsarts, bij voorkeur van een andere arbodienst of zelfstandig werkend) en/of het recht op een deskundigenoordeel (tweede beoordeling van de mogelijkheden tot werken door het UWV).
7. de bedrijfsarts is vrij beroepsziekten te signaleren, stelt zich hierin proactief op en meldt beroepsziekten (anoniem) bij het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten
Deels uit het oogpunt van voorkomen van ziekte op termijn, maar zeker ook vanuit het belang om de ontwikkeling van ziekte en arbeidsongeschiktheid te begrijpen is vastgelegd dat de bedrijfsarts de plicht heeft beroepsziekten te signaleren, vast te leggen en te melden. Deze taak is niet vrijblijvend. Het is een wettelijke plicht.
8. de bedrijfsarts werkt met een openbaar toegankelijke klachtregeling
Iedere bedrijfsarts heeft tot taak te borgen dat er een klachtregeling bestaat voor de werknemers en werkgevers die bediend worden. Deze klachtregeling moet openbaar toegankelijk zijn. Dus bijvoorbeeld in een wachtkamer of op een website zichtbaar zijn.